maandag 27 mei 2013


Daar een schoolcarrière in grote mate de kansen op de arbeidsmarkt bepaald,  denk ik dat het zeer belangrijk is voor een school om armoede aan te pakken. Hoe kleinschalig ook, alles is beter dan de ogen te sluiten.  Want een kwaliteitsvolle baan, geeft zekerheid op een (vast en goed) inkomen.  Dus kans op een betere huisvestiging en gezondheid. En ook de kans op vrijetijdsbeleving.  Dit lijkt misschien voor velen onder ons de normaalste zaak van de wereld, maar  voor mensen die leven in armoede is vaak niet mogelijk en bittere realiteit.

Eén van de onderzoeksvragen was dan ook: Welke rol kan ik als leerkracht samen met de leerlingen hierin spelen? Hoe kunnen we als school samen bijdragen om armoede rondom ons aan te pakken?”


Hieronder enkele tips:
Het is als leerkracht erg belangrijk om bij de start van het schooljaar een vertrouwensrelatie op te bouwen, vooral dan via informele contactmomenten.  Zo is er al een vertrouwensband wanneer er n.a.v. problemen een individueel gesprek nodig is. Want ouders van die kinderen komen vaak niet naar school,  een ouderavond of een rapportbespreking. Ze zijn vaak angstig en beschaamd.
Vaak ook zij de kinderen beschaamd voor hun ouders. Het is als leerkracht zeker belangrijk om  de tijd  te nemen om naar hen te luisteren, naar hun beleving te peilen.  En zeker ook de positieve boodschappen over het kind mee te geven.

Je kan als leerkracht ook proberen het onderwijs te laten aansluiten bij concrete ervaringen.  Bezoeken plannen in de buurt, zorgen voor wegwerpmateriaal  om mee te knutselen. Maar ook nuttige zaken aanleren, zoals fietsen oefenen in de kleuterklas, boeken ontlenen in de bib.  Je kan ook  boeken aanbieden waarin kinderen zich herkennen. En tijdens je lessen  voldoende gradaties inbouwen zodat de angst om te falen kleiner wordt. Oog, oor en tijd hebben voor het oplossen van conflicten.  Bij problemen met hygiëne zeer discreet ingrijpen.

Er bestaat ook een project rond kansarmoede waarrond kan gewerkt worden op school, namelijk Lopke.  Dit project bestaat uit activiteiten waar mee leerkrachten kinderen kunnen sensibiliseren rond het omgaan met verschillen en kansarmoede. 
Voor meer info over dit project: zie www.cego.be

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten