vrijdag 14 juni 2013

Lezersbrief voor Klasse


Armoede bij ons?

 

Armoede en kinderen… niet echt meteen een link die men legt…

Als ik aan kinderen denk, denk ik aan blije, vrolijke, spelende kinderen.

Zonder zorgen, gewoon gelukkig. Maar helaas is dit niet voor elk kind weggelegd. Er zijn veel verschillende  wegen, waardoor mensen in armoede terecht komen, maar een extra factor vandaag de dag is wel de crisis.

Hierdoor komen de zwakkeren, in vaak nog moeilijkere situaties terecht.  Kinderen en gezinnen worstelen alsmaar meer met de gevolgen van de crisis. Vaak komen één of beide ouders zonder werk te zitten.  Er zijn ook steeds  meer gezinnen die niet alle basisbehoeften meer kunnen bekostigen.

 

Uit vele verschillende onderzoeken en dossiers blijkt dat het armoederisico voor kinderen in België stijgt. Vandaag de dag leven 424.000 kinderen in armoede en het aantal stijgt!

Ons land doet het slechter dan het Europese gemiddelde!               Daarom moet ook onze federale overheid deze structurele ongelijkheden op het vlak van onderwijs en gezondheidszorg dringend en grondig aanpakken.        Maar er zijn nog te weinig acties en concrete plannen van onze overheid.    Daarom denk ik dat het héél belangrijk dat de schoolgemeenschap en leerkrachten helpen waar kan.

 

Als leerkracht is het belangrijk om hier af en toe bij stil te leren staan en ook bepaalde thematiek naar voor durven schuiven.  Kinderen laten stil staan bij dit probleem, erover laten nadenken niet alles vanzelfsprekend nemen! Zo kan men van jongs af aan de kinderen op de hoogte brengen van een deze bestaande problematiek. Het is belangrijk dat alle kinderen dezelfde kansen krijgen!     Jonge kinderen zien en horen van alles, zij moeten begeleidt worden door hun kleuteronderwijzer. Om zo te weten wat wij kunnen doen om mensen in armoede te helpen. Jonge kinderen die met deze problematiek geconfronteerd worden, zullen zich vaker betrokken voelen tot dit probleem.

 

Via heel wat middelen kan het onderwijs ook hier aandacht aan schenken.    Zoals bepaalde initiatieven steunen of zelf een bepaalde activiteit organiseren.       Want ook dit is een stukje van onze huidige maatschappij. Kinderen moeten leren aanvoelen welke waarden en normen dit bij hen vormt.  Als je je kunt inzetten voor iemand of een goed doel steunt, betekent dit dat je iemand geholpen hebt vandaag. Dat gevoel van verbondenheid moeten kinderen leren ontwikkelen ook op school, zodat ze in de toekomst meer en beter beseffen wat dit kan veranderen in onze omgeving maar ook in de wereld!                       

1 opmerking:

  1. Pascale

    Je hebt je best gedaan om je verder te verdiepen in het onderwerp. Voor mij is dit nu wel ok maar ik wil je toch nog een aantal tips geven naar verdere onderzoekstaken waar je echt op gaat moeten inzetten:
    - bronnen juist vermelden, de morgen is niet voldoende uiteraard: welk artikel, welk jaartal, wie is de auteur
    - durf een bron echt uitdiepen als antwoord op je leervragen. je vertelt wel dat het niet makkelijk is maar dat is voor een lezer overbodige info: wat leer je? wat zijn leermomenten? welke reflecties, nieuwe vragen heb je?
    - hou je SBU in het oog, maak een logboek, hou je uren bij.
    - bekijk alle criteria van de taak, wek door en vooral DIEP UIT: zorg dat je wat je leert kan vertalen naar de praktijk. Ik hoop dat je deze tips nog mee pakt naar een volgend gelijkaardig werk
    grtjes cm

    BeantwoordenVerwijderen