vrijdag 14 juni 2013

Reflectie onderzoeksvragen


In het kader van “Religie, Zingeving en Levensbschouwing” heb ik mij gericht op een specifiek onderwerp. Armoede bij ons, roept dan ook zeer sterke en emotionele waarden op bij heel wat mensen in onze samenleving. Jongeren en volwassenen zijn immers nieuwsgierig naar hoe dit thema wordt verholpen en bestreden kan worden binnen onze maatschappij. Toch heeft niet iedereen binnen onze samenleving evenveel positieve aandacht voor deze problematiek.

Binnen het vak "RZL” is het noodzakelijk dat we onze blik richten naar de specifieke inhoud van deze problematiek. Want wie je ook bent, wat je ook doet of wat je ook voelt, iedereen verdient evenveel kansen binnen onze maatschappij. Een zeer interessante taak dus waarbij ik vooral op pad ben gegaan, om allerlei informatie hieromtrent te verzamelen.  Ik heb mij hierdoor moeten openstellen voor allerlei conflicten, emotionele situaties, specifieke problemen en waarden.

 

REFLECTIE ONDERZOEKSVRAGEN

De voorbije maanden heb ik mij voor het vak RZL gefocust op deze onderzoeksvragen. Vanuit verschillende leervragen wou ik te weten komen hoe armoede concreet in onze wereld gezien wordt. En vooral hoe dit verholpen kan worden. Via verschillende invalshoeken ging ik op onderzoek uit naar de antwoorden hierop. Ik probeerde mij te verdiepen in de theoretische aspecten van dit thema. Toch was dit niet altijd even gemakkelijk. Want je wordt steeds beïnvloed door verschillende referentiekaders.  Je eigen mening of die van ervaringsdeskundigen , kan al eens verschillen.  Waardoor je eigen visie even overhoop wordt gehaald.

Door het opzoekwerk op internet, in informatieve boeken, tijdschriften en kranten ben ik toch steeds een stapje verder geraakt. Door keer op keer te reflecteren over mijn eigen ervaringswereld. Ik heb interesse gekregen voor het levensbeschouwelijke dat achter dit thema schuilt.
Elkaar gelijke kansen geven, helpen en steunen zodat niemand aan de rand van onze maatschappij blijft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten